Top 5 dingen die je moet weten bij het kiezen van een E-bike

Top 5 dingen die je moet weten bij het kiezen van een E-bike

Een e-bike motor kan voor, in het midden of achter op de fiets worden gemonteerd en is er in alle soorten en maten. De meest populaire soorten motoren op e-bikes zijn naaf- en mid-drive motoren. Hier zijn de 5 essentiële dingen die je moet weten bij het selecteren van een e-bike motor.

 

1. Er zijn twee soorten motoren, een naafaandrijving, en mid-drive

Een elektrische naafmotor is ondergebracht in de naaf van het wiel, op de voornaaf of achternaaf, maar het meest gebruikelijk is de achternaaf. Er zijn twee soorten naafaandrijfmotoren, een motor met tandwieloverbrenging of een direct aangedreven naafmotor. De naafmotor met tandwieloverbrenging omvat intern een tandwielreductiemechanisme om het motorkoppel te produceren, terwijl de directe aandrijving vertrouwt op het koppel en de snelheid van de motor zelf.


hub e-bike

Een mid-drive motor bevindt zich in het midden van de fiets, meestal in het gebied van de trapas of net daarbuiten. De meeste mid-drive motoren zijn geïntegreerd in het ontwerp van het frame en fietsen moeten er speciaal voor worden gemaakt. Sommige mid-drive motoren zitten buiten het frame en kunnen dus achteraf in bestaande fietsen worden ingebouwd, wat de investeringskosten verlaagt en het gebruik van een goede fiets maximaliseert.

De keuze van het type en de plaats van de motor heeft een grote invloed op de kenmerken van de e-bike.


2. Voor mountainbikes zijn mid-drive motoren essentieel

Mountainbikes zijn gesofisticeerde machines die een ideale balans en gewichtsverdeling vereisen, vooral wanneer ze in moeilijk terrein worden gebruikt. Bovendien is tractie met trapondersteuning belangrijk in losse en rotsachtige situaties. Hieronder volgen enkele van de redenen waarom ze ideaal zijn voor gebruik op mountainbikes.

  • Gewichtsverdeling - een motor weegt meestal meer dan 5 pond en kan dus de gewichtsbalans van een fiets aanzienlijk beïnvloeden. Naafmotoren verdelen het gewicht van de fiets naar voren of naar achteren, waardoor ze alleen geschikt zijn voor weggebruik en woon-werkverkeer. Mountainbikes hebben veel te maken met heuvelachtig terrein en zeer ruwe oppervlakken, dus een middenaandrijving is een ideaal hulpmiddel voor een goede gewichtsverdeling.
  • Koppelsensor - Naafmotoren integreren meestal een koppelsensor in de cranks en kunnen zo evenredig met de inspanning van de fietser ondersteuning bieden. Dit geeft de rijder een uitstekende controle over tractie en bochten, waarbij het vermogen wordt gemoduleerd wanneer dat nodig is.

mid-drive e-bike


Voordelen van mid-drive motoren:

  • Biedt een aanzienlijke hoeveelheid low-end koppel
  • Biedt de hoogste prestaties van alle motortypen
  • Het achterwiel heeft niet het extra gewicht van een motor en is over het algemeen gemakkelijker te verwijderen
  • De kracht van de motor gaat door de ketting en de aandrijflijn, dus het voelt natuurlijk aan.
  • Nadelen van Mid-drive motoren:
  • De duurste optie van het stel.
  • De kracht van de motor loopt door de ketting, die meer stress op de ketting zet dan elk ander type motor
  • Als de ketting breekt bij een mid-drive motor, is de fiets niet meer berijdbaar.
Nadelen van Mid-drive motoren:
  • hoge kosten
  • montage is specifiek voor een frame, dus niet uitwisselbaar
  • de kracht van de motor gaat door de aandrijflijn, wat de slijtage verhoogt
  • de motor veroorzaakt weerstand wanneer hij niet aan staat
      Eskute Mid-drive motors

      3. Voor woon-werkverkeer en straatfietsen zijn naafmotoren een haalbare prijs

      Woon-werkfietsen zijn eenvoudiger dan mountainbikes en de kosten zijn meestal een belangrijke factor. Deze twee eigenschappen maken naafmotoren tot geschikte aandrijvingen voor forensen- en straatfietsen en tot kosteneffectieve oplossingen.

      Voordelen:

      • Betaalbaar
      • Veel koppel
      • Kan op de meeste motoren worden gemonteerd
      • Throttle-assist is overal verkrijgbaar
      • Kan op sommige carbon frames worden gemonteerd
      • Power-throttle kan nog steeds gebruikt worden als de ketting afremt

        Nadelen:

        • Relatief zwaar
        • Verbruikt meer vermogen dan mid-drives
        • Gevallen van motorstoringen als gevolg van het te hoge koppel
        • Nood aan een zichtbare controller en een trapassistentiesensor
        • Verwijderen van het achterwiel voor een bandenwissel kan ingewikkeld zijn
        • De gewichtsverdeling is niet zo goed omdat het grootste deel van het gewicht van de fiets bij het achterwiel zit
        • Fietsen met naafmotor zijn over het algemeen goedkoper en daarom worden de specificaties van de fiets vaak aangepast om geld te besparen
        • Wielspaken kunnen na verloop van tijd losraken omdat de krachtovergang rechtstreeks naar het achterwiel gaat

            Naafmotoren, in het bijzonder naafmotoren met versnelling, kunnen de klus klaren voor forensenfietsen en kunnen de instapprijs naar een meer haalbaar niveau brengen. Als het terrein niet te steil is en de eisen van de rijder niet te hoog, is de naafaandrijving geschikt voor de taak. Maar als de rijder een soepeler, natuurlijker en evenwichtiger rijgedrag eist, is een e-bike met middenaandrijving een meer geavanceerde en doordachte oplossing..

             

            4. Wat betekent motorvermogen in watt?

            Het vermogen van elektromotoren wordt het best gemeten in watt. 1000 watt is gelijk aan 1,34 pk, een maat die gebruikt wordt om motoren te meten en dus een referentiekader biedt. Maar als het om eBikes gaat, is 1000 watt of 1 kilowatt een te grote meeteenheid, dus worden er wattwaarden gebruikt.

            Een handige tabel staat hieronder:

            • Een 250-watt e-bike is een 0,33 pk e-bike (de limiet voor klasse 1 e-bikes)
            • Een 750-watt e-bike is een 1 pk e-bike
            • Een 1500 watt e-bike is een 2 pk e-bike


            Ter referentie, een persoon op een standaardfiets op vlak terrein heeft 30 watt vermogen nodig om gemiddeld 9mph te fietsen. Maar om gemiddeld 20mph te rijden, is ongeveer 200 watt nodig door de exponentiële weerstand veroorzaakt door de windweerstand.

            Een heuvel met een stijgingspercentage van 10% vergt 150 watt, een inspanning die voor veel fietsers haalbaar is, maar moeilijk gedurende 20 minuten of langer vol te houden. Een topwielrenner kan gedurende een uur ongeveer 400 watt aan en een sprinter kan gedurende ongeveer een minuut meer dan 1000 watt aan.

            E-bikes van klasse 1 zijn toegestaan tot 250 watt met een snelheidsbegrenzer van 20 km/u. De hoogst toegestane e-bike, klasse 3, mag 750 watt leveren. Deze wattage cijfers zijn duurzame vermogensniveaus waartoe de motor in staat is zonder noemenswaardig op te warmen. Voor piekvermogen in korte perioden produceren de meeste motoren meer.

            • Klasse 1 e-bike - alleen trapondersteuning zonder gashendel en een topsnelheid van 20 km/u
            • Klasse 2 e-bike - fiets kan alleen door de motor worden aangedreven met een maximumsnelheid van 20 mijl per uur
            • Klasse 3 e-bike - alleen trapondersteuning zonder gas en een topsnelheid van 28 mijl per uur
            Tire Wheel Motor vehicle Automotive tire Vehicle

            5. Wat betekent batterij WH?

            Watturen is een manier om de energiecapaciteit te meten van een batterijpakket dat fietsen aandrijft. De WH-waarde van een accu is de beste indicator voor de actieradius van een e-bike. WH is het voltage vermenigvuldigd met de Ampère waarde van een batterij. Een batterijpakket van 50 volt en 10 Ah heeft dus 500 wattuur (50 X 10 = 500). Aangezien een accu van 500 watt een uur lang 500 watt vermogen kan leveren, kan met deze accu een motor van 250 watt 2 uur lang worden aangedreven.

            Naarmate de WH-waarde van een batterij toeneemt, nemen de afmetingen en de kosten ervan toe. Een 500wh-batterij heeft de grootte van twee grote waterflessen, weegt ongeveer 7 pond en kost ongeveer $500-$700.

            De batterijcellen zijn meestal Lithium-Ion en zijn vergelijkbaar met de cellen die worden gebruikt om alles van fietsverlichting, accuboormachines tot elektrische auto's aan te drijven. Ze hebben normaal een levensduur van 1000 volledige laadcycli en het duurt ongeveer 4 uur om ze op te laden.


            Editor's Note: In samenwerking met Eskute

            Over Eskute: Woon-werkverkeer en straatrijden op e-bikes en e-scooters is waar Eskute in gespecialiseerd is. Ze maken regelmatig rijden mogelijk, zelfs bij heuvelachtig woon-werkverkeer en heuvelachtige omstandigheden. Dat is 100% wat een elektrische fiets van ESKUTE doet. Vermijd het verkeer, bespaar grondstoffen, word fit en maak de inspanning flexibel zodat u het dag in dag uit kunt doen.

            Om Eskute's lijn van e-bikes te zien, www.eskute.nl

            Van mtbr.com

            mtr

            Wayfarer & Voyager worden alleen verkocht op onze Amazon Store

            https://tinyurl.com/Eskute-Amazon-NL