Tien slechte excuses die mensen altijd gebruiken om niet te fietsen!

Tien slechte excuses die mensen altijd gebruiken om niet te fietsen!

"Fietsen is goed, maar... Hoewel ze vaak te goeder trouw worden aangevoerd, zijn veel excuses om niet op de fiets te stappen gebaseerd op vooropgezette ideeën. Hier is een kleine selectie van de 10 meest gehoorde excuses... en enkele argumenten om ze te ontkrachten!

Excuus 1. Ik ga ben met de auto

In de stad is niets minder specifiek! Meer dan de helft van alle verplaatsingen in de stad die achter het stuur worden afgelegd, zijn korter dan 5 km. Over deze afstand is de fiets de snelste manier om zich te verplaatsen, zelfs zonder rekening te houden met het parkeerprobleem, dat zeer tijdrovend is... voor automobilisten!

En deze efficiëntie zal waarschijnlijk nog toenemen met de ontwikkeling, in stedelijke centra, van gestructureerde fietsroutes die synoniem zijn met meer veiligheid en vlotheid. Zoals de Voies Lyonnaises, een project dat onlangs in de hoofdstad van Gallië werd onthuld en dat tot doel heeft om tegen 2026 een netwerk van 12 brede, ononderbroken lijnen aan te leggen, gescheiden van wegen en voetpaden. Expresstroken dus, die de fiets een nog groter voordeel zullen geven ten opzichte van de auto!

Als het op files aankomt, kan de fiets of ebikes je helpen om uit de file te geraken. Met de trapassistent loopt u sneller dan u zou kunnen.Ten Bad Excuses People Always Use for Not Cycling!

Excuus 2. Ik kan niet met de fiets gaan winkelen!

De Britse consumptiegewoonten vertellen echter een ander verhaal. Het gemiddelde boodschappenmandje in winkels in stadscentra en buurtwinkels is in meer dan 80% van de gevallen niet zwaarder dan 5 kg. Een bescheiden lading kan gemakkelijk met de fiets worden vervoerd, en u kunt uw ebikes zelfs uitrusten met een mandje voor of achter.

"Ja, maar deze realiteit geldt niet voor klanten van hypermarkten! In supermarkten wordt het karretje steeds zwaarder, tot gemiddeld 35 kg. Te zwaar voor een fietser? Dat is onderschatting van de draagkracht van een fiets. Ruiterliefhebbers en andere cyclo-nomaden zullen beamen dat het perfect mogelijk is om zoveel gewicht te dragen met vier goed gemaakte fietstassen en stevige bagagedragers. De toevoeging van een postbodebakje vooraan vergemakkelijkt het vervoeren van volumineuze zaken zoals melkpakken. Als u zich hierover nog steeds zorgen maakt, zijn de elektrische fietsen van ESKUTE een betere keuze vanwege hun sterke laadvermogen van 125 kg, dat u moeiteloos met meer plezier kan dragen.

Ten Bad Excuses People Always Use for Not Cycling!

Excuus 3. Met kinderen is fietsen uitgesloten!

En als het nu eens andersom was? De bakfiets, die steeds populairder wordt in de stad, herschikt de kaarten van de gezinsmobiliteit. Twee varianten worden steeds populairder bij ouders: tweewielers, met een grote, comfortabele voorbak, en longtails, met een groot bagagerek waarop tot drie kinderen kunnen worden vervoerd. Efficiëntie en goed humeur zijn gegarandeerd op weg naar school!

Maar er zijn andere, meer eenvoudige oplossingen om met uw kinderen op het zadel te stappen. De eenvoudigste en goedkoopste: het fietsstoeltje of de draagzak.

Met Follow-me fietsen, trekhaken en andere systemen zoals Follow-me tandems kunnen kinderen deelnemen aan de inspanning om vooruit te komen en betrokken te raken bij het reizen met het gezin. Wat aanhangwagens betreft, deze blijven populair om hun veelzijdigheid. Ze zijn geschikt voor stedelijke verplaatsingen, maar komen volledig tot hun recht tijdens het toeren. Bovendien zijn deze mobiele cocons meestal opvouwbaar voor gemakkelijk vervoer en opslag

Ten Bad Excuses People Always Use for Not Cycling!

Excuus 4 Slecht weer

De kou, de regen, de korter wordende dagen... Onoverkomelijke hindernissen voor fietsers? Het zijn de meest voorkomende excuses die mensen gebruiken om niet buiten te fietsen, ze kiezen ervoor om thuis te blijven en TV te kijken. Ook al is het aangenamer om bij mooi weer te fietsen, een tocht in de regen kan in goede omstandigheden gemaakt worden...met de juiste uitrusting.

Een regenjas of cape, broek, overschoenen, rugzakhoes... U kunt een waterdichte uitrusting samenstellen waarmee u ongehinderd kunt fietsen en toch droog blijft. Wanneer de thermometer grijs is, dezelfde oplossing: trek textiel aan dat speciaal ontworpen is om bij lage temperaturen te fietsen, zoals een helmkap, muts, handschoenen, thermo ondergoed, parka, enz. Met deze tips over het dragen van kleding kunt u uw zorgen wegnemen.

En hoe om te gaan met het donker? Ook hier weer hetzelfde antwoord: uitrusting! En op dit gebied brengen de nieuwe technologieën hun deel aan innovaties om u te helpen beter te zien en gezien te worden: geconnecteerde apparaten met rem- en noodlichten, textiel of rugzakken met geïntegreerde leds, knipperende stuuruiteinden, ultrakrachtige verlichtingskoppen met externe multi-accu's... Kortom, alles wat je nodig hebt om de winternacht door te rijden zonder onopgemerkt te blijven!

Ten Bad Excuses People Always Use for Not Cycling!

Excuus 5. Rijden in de stad is te gevaarlijk!

Het ontbreken van een passagiersruimte maakt het gevoel van kwetsbaarheid op de fiets alleen maar groter. En het soms stormachtige samenleven met voertuigen van meerdere tonnen helpt ook niet. Maar is de stedelijke omgeving een meedogenloze jungle voor fietsers? De statistieken plaatsen de zaken in perspectief. In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, neemt buiten de steden het risico om bij een dodelijk ongeval betrokken te raken toe. Uit de laatste verkeersstatistieken blijkt dat van 2015 tot 2020 56% van de dodelijke fietsongevallen plaatsvond op wegen buiten de bebouwde kom, tegenover 29% in het verkeer. Het aandeel niet-dodelijke slachtoffers op plattelandswegen was echter lager dan het aandeel in het verkeer. Niet-dodelijke ongevallen zijn nog steeds talrijker in de steden. De recente toename van het aantal veiligheidsmaatregelen (speciale fietspaden, 25 km/uur-zones, enz.) helpt echter het aantal gewonden te beperken. Het aantal fietsverplaatsingen in Londen heeft inmiddels een recordhoogte bereikt.

 Ten Bad Excuses People Always Use for Not Cycling!

Excuus 6. Ik ben het zat dat mijn fiets atlijd gestolen wordt!

Een klassieker! Veel mensen hebben het fietsen opgegeven na één of meerdere diefstallen. Er zijn echter eenvoudige oplossingen om deze plaag het hoofd te bieden.

De gouden regel is het aanschaffen van een geschikt antidiefstalapparaat. Vermijd kabels met een kleine diameter die niet langer dan twee seconden bestand zijn tegen een tang. Uw beste bondgenoot: U-vormige kabels waarvan de sterkte over het algemeen de meest ondernemende dieven zal ontmoedigen.

Technologie kan ook helpen om uw machine veiliger te maken. Sloten zonder Bluetooth-sleutel, geolocatiesystemen, alarmen... de nieuwe generatie sloten maakt gebruik van intelligente en verbonden apparaten om de trucs van dieven ondoeltreffend te maken.

Maar een goed slot hebben is niet genoeg. Je moet het ook gebruiken! Zet uw fiets altijd vast aan een vast punt. Ook voor korte tijd, zelfs binnenshuis in uw kelder of hal. Eén op twee diefstallen wordt thuis gepleegd!

Een ander doeltreffend middel om dit wijdverbreide fenomeen te bestrijden: is markering! Dit identificatiesysteem door gravure of chemisch lassen vergemakkelijkt de teruggave van gestolen fietsen aan hun eigenaars en heeft een afschrikkende werking. Het systeem is nu verplicht voor alle fietsen die door professionals worden verkocht, maar is ook beschikbaar voor particulieren die hun fiets beter willen beschermen.

U moet ook een fietsverzekering overwegen, die u vergoedt als er iets onherstelbaars gebeurt.

Ten Bad Excuses People Always Use for Not Cycling!

Excuus 7. Ik ben geen sportman, dus fietsen is niets voor mij!

Wielrennen is geen wedstrijd! Niemand dwingt je om hard te trainen of in topconditie te zijn om minder dan 10 km te fietsen. Met een beetje oefening kunnen de meeste mensen het wel!

Heeft u een lastige heuvel op uw dagelijkse route? De elektrisch ondersteunde fiets (EAB) kan u helpen obstakels te overwinnen. De motor zal u niet bevrijden van de noodzaak om te trappen, maar zal de intensiteit van de vereiste inspanning aanzienlijk verminderen. U kunt dus representatief op uw werk aankomen, zonder te hijgen of te druipen!

En als uw laatste ervaring met fietsen te lang geleden is, waarom gaat u dan niet eens naar een fietsschool? Of kies gewoon een rustdag uit om u per fiets te verplaatsen. Een paar sessies in het zadel zullen u toelaten om de gebaren en goede reflexen voor veilig rijden te reactiveren (of te ontdekken).

Ten Bad Excuses People Always Use for Not Cycling!

Excuus 8. Fietsen is te duur!

Integendeel, fietsen is een manier om uw vervoersbudget aanzienlijk te beperken. Weinig vervoermiddelen zijn zo efficiënt en voordelig. De jaarlijkse kosten voor het gebruik van een fiets worden geschat op ongeveer 120 euro. Dat is minder dan de meeste abonnementen voor het openbaar vervoer in de grote steden van Frankrijk (tussen 400 en meer dan 800 euro). Maar juist wanneer de fiets de auto vervangt, is dat een natuurlijke verademing voor de portemonnee. Geen brandstof, geen parkeerkosten, geen technische keuringen... In plaats van achter het stuur te kruipen, kan de fiets een maandelijkse besparing opleveren van 300 tot 500 euro voor een gezin.

Verleidelijk, maar vormen de kosten van een nieuwe fiets nog steeds een barrière? Misschien kunt u hulp krijgen bij de aanschaf. Steeds meer lokale overheden bieden financiële steun om actieve mobiliteit aan te moedigen. Nu wij u de beste elektrische fiets onder de 1000 aanraden, profiteren ook automobilisten die hun oude, vervuilende auto opgeven ten gunste van een elektrisch ondersteunde fiets.

Ten Bad Excuses People Always Use for Not Cycling!

Excuus 9. Geen zin om uitlaatgassen in te ademen

In tegenstelling tot wat vaak wordt gedacht, beschermt het interieur van een auto ook niet volledig tegen schadelijke deeltjes! Integendeel, het bevordert hun ophoping door het opsluitingseffect. De jaarlijkse kosten voor het gebruik van een fiets worden geschat op ongeve 120 euro. Dat is minder dan de meeste abonnementen voor het operenbaar vervoer in de grote steden van Frankrijk (tussen 400 en meer dan 800 euro). Dit verschil in het voordeel van fietsen is nog groter op speciale fietspaden, weg van de verkeersstroom. Naast andere voordelen voor de gezondheid, zorgt op de fiets stappen ervoor dat u beter kunt ademen!

Excuseer 10. Ik moet werken!

Natuurlijk zullen er altijd (gedeeltelijk) activiteiten zijn die onverenigbaar zijn met fietsen. Dat weerhoudt de fiets er niet van om steeds serieuzer genomen te worden door professionals. Hij is snel, veelzijdig, zuinig en milieuvriendelijk. Hij is een rage voor leveringen in de stad en lost het last mile probleem op. Maar ook buiten de logistieke sector maken tal van beroepen de overstap naar actieve mobiliteit dankzij vrachtwagens en de ontwikkeling van steeds meer gesofisticeerde aanhangwagens. Loodgieters, slotenmakers, hoveniers - de rangen van de fietshandelaren groeien gestaag. En het fenomeen breidt zich uit naar nogal onverwachte gebieden. Autoreparateurs op de bakfiets? Dat is iets! In België gaan medewerkers van de firma Touring Assistance op de pedalen om auto's, scooters en... fietsen te herstellen, natuurlijk! Een begrafenisondernemer biedt aan om overledenen naar hun laatste rustplaats te begeleiden per bakfiets in Bern, Zwitserland. Het bewijst dat fietsen in de meest uiteenlopende sectoren kunnen worden gebruikt en een toekomst hebben, zelfs daar waar men ze niet verwacht!

Ten Bad Excuses People Always Use for Not Cycling!

Conclusie

Ondanks alle bovenstaande excuses die de meeste mensen zouden gebruiken, wat heb je nog meer in gedachten? Vergeet ze en laat genoeg tijd over om met je vrienden af te spreken om op de fiets te gaan of om doordeweeks met de fiets te pendelen om geld te besparen en wat beweging te krijgen.