Uitgebreide gids voor fietsgeometrie [Hoe kies je de juiste fiets]

Eskute_Voyager_E_MTB_Electric_Bikes

Uitgebreide gids voor fietsgeometrie. [Hoe kies je de juiste fiets]

Weten over de geometrie van een elektrische fiets kan helpen bij het bepalen van het rijgedrag, het gevoel en het comfort.

Het is bijna net zo belangrijk als de opvallende looks die een e-bike kan hebben.

De standaardweergave van maat, balhoofd- en zitbuislengte, bovenbuislengte en nog veel meer wordt meestal weergegeven op algemene e-bike-websites. Maar wat heb je eraan als alles wat je leest praktisch niets is?

Het is één ding om te weten over getallen, maar begrijpen wat ze betekenen is iets heel anders. Dit artikel van onze Lovely Eskute-schrijver, Croompp, beschrijft wat elke meting voor u en uw e-bike betekent, allemaal om ervoor te zorgen dat u het best mogelijke resultaat krijgt voor alles waarvoor u uw e-bike wilt inzetten. 

Dit artikel van onze Lovely Eskute-schrijver, Croompp, beschrijft wat elke meting voor u en uw e-bike betekent, allemaal om ervoor te zorgen dat u het best mogelijke resultaat krijgt voor alles waarvoor u uw e-bike wilt inzetten.

Algemene Anatomie van een E-bike

Metingen zijn essentieel, dus hier is een grafiek die u kunt relateren aan de meest voorkomende vitale gebieden van een e-bike. 

A - Top buis

B - Hoofd buis

C - Zadel

D - Zadelpen

E - Onderbuis

F - Vork

G - Rear drop out

H - Kettingbeschermer

I - Midden trapas

J - Vooruitval

 

Maat.

Een belangrijk punt om op te merken is dat tenzij gemeten in cm, wat de algemene maateenheid is voor een fiets, veel minder een e-bike. Het zal verschillen. Fabrikanten gebruiken vaak "klein, middelgroot, groot", die niet universeel zijn of door enige normen worden beheerst.

Juiste metingen zoals "51 cm, 54 cm, 56 cm zijn van vitaal belang bij het kiezen van een e-bike. Het verschil in afmetingen is meestal de fout van de fabrikant. In de meeste gevallen kunnen ze de zitbuislengte van een fiets meten als 51 cm en deze omschrijven als " klein." Voor andere fabrikanten kan dat soort meting resulteren in een "x-klein." Zie je het verschil?

Daarom is de opgegeven maat van een e-bike mogelijk niet zo nauwkeurig en nuttig bij het vergelijken van verschillende merken.

Stack and Reach

Stack en Reach zijn de twee metingen die u moet weten. Ze helpen meteen om te bepalen of elektrische fietsen van andere fabrikanten bij je passen.

Stack is de verticale afstand van de trapas tot de bovenkant van de balhoofdbuis. Dit geeft aan hoe hoog het frame is. Een kort voorbeeld is hoe uithoudingsfietsen een grotere stapel hebben dan racefietsen.

Reach is de horizontale afstand van de trapas tot het midden bovenaan de balhoofdbuis. Dit geeft aan hoe lang het frame is. Een korte uitleg is hoe prestatiefietsen een groter bereik zullen hebben door betere aerodynamica (lager frontaal profiel) tijdens het rijden.

De armlengte van een rijder is ook een bepalende factor voor het bereik. Dit wordt Rider's Reach genoemd. Gemeten vanaf de punt van het zadel tot het einde van de stuurpen. Het omvat variabiliteit vanwege de verwisselbare hoogte van de stoel.

Head Tube

Twee metingen die u moet onthouden als het gaat om de balhoofdbuis - hoek en lengte.

Head tube angle verwijst naar de loodrechte hoek met de grond, vaak beschreven als "slap of steil". Een slappe balhoofdhoek presteert beter bij lage snelheden, maar meer inspanning om te sturen.

Vice versa voor een steile balhoofdhoek. Meestal te vinden op prestatiefietsen, is een meer verticale hoek beter bij hoge snelheid, waardoor er minder inspanning nodig is om te sturen.

De lengte van de Head tube angle wordt gemeten van de bovenkant tot de onderkant van de buis. Een langere balhoofdbuis plaatst de rijder in een meer rechtopstaande positie. Een kortere balhoofdbuis verlaagt de voorkant van de fiets, waardoor de aerodynamica wordt bevorderd door het frontale profiel van de rijder te verminderen.

Fork Rake 

De vorkhark is een cruciaal onderdeel bij het hanteren van de e-bike, omdat deze direct is gekoppeld aan het voorwiel. Stel je voor dat je vanaf de bovenkant van het stuur naar beneden kijkt, gevolgd door de balhoofdbuis, om je een idee te geven. Stuk samen een denkbeeldige lijn die elke lijn snijdt. Die kruisingshoek wordt de Fork Rake in racefietsen of Fork Offset in mountainbikes genoemd.

Een verhoging van de offset heeft direct invloed op de besturing. Omgekeerd verlaagt het verlagen van het stuur.

Tidbits: Fork Rake is slechts één pagina van het stuurboek. Het vergroten van de offset voegt over het algemeen lengte toe aan de wielbasis, wat hard nodig is bij uithoudingsfietsen voor meer stabiliteit.

Zitbuis

De hoek van de zitbuis schommelt bij de meeste fietsen over het algemeen rond de 71-74 graden. Het is de zithoek met relativiteit ten opzichte van de grond.

Het wordt gemeten vanaf het midden van de trapas tot waar de bovenbuis en de zadelbuis samenkomen (Centre-Centre of C-C) of tot de bovenkant van de zadelbuis (Centre-Top of C-T).

Het veranderen van de zadelpositie (verlagen of verlengen van het zadel) zal de zitbuishoek vrijwel beïnvloeden, waardoor deze slapper of steiler wordt. Triatleten gebruiken dit verschil het meest door hun zadels naar voren (lager) te bewegen om hun bilspieren en hamstrings te richten tijdens het rijden, wat resulteert in minder spanning op hun quads voor betere prestaties tijdens het hardlopen. De zadelterugslag wordt gemeten vanaf de punt van het zadel tot aan de onderkant van de beugel.

 

Bovenbuis 

De meest voorkomende naam hiervoor is 'effectieve bovenbuis'. Ik weet zeker dat elke rijder hier een of twee keer van heeft gehoord bij het kiezen van een nieuwe fiets. Wanneer fabrikanten geen stapel- en bereikmetingen geven (hierboven vermeld), is dit de volgende beste manier om maten tussen merken te vergelijken.

Lengte achtervork

De lengte van de achtervork meet horizontaal van de trapas tot de achterste uitvaleinden. Dit heeft direct invloed op de wielbasis en het weggedrag. Omdat we hebben gesproken over stabiliteit die evenredig is aan het weggedrag, is dit het perfecte voorbeeld. E-bikes met een langere achtervork resulteren in een scherper rijgedrag door een kleinere wielbasis.

Wielbasis

De wielbasis verwijst naar de afstand tussen de as van beide wielen. De hoek van de balhoofdbuis, de vorkhoek, het bereik en de lengte van de achtervork hebben allemaal invloed op de lengte van de wielbasis. 'Langer' staat gelijk aan meer comfort en stabiliteit, terwijl 'korter' de handling verhoogt. Een scherp voorbeeld zijn toer- en endurance-e-bikes. Tour- of endurance-fietsen hebben de neiging om langere wielbases te gebruiken in vergelijking met prestatiegerichte modellen. Een ander voorbeeld zijn crosscountry-e-bikes die zijn ontworpen met kortere wielbases in vergelijking met downhill-eMTB's.

 

Trapas

De trapasval is de verticale verplaatsing op de denkbeeldige lijn gevormd door de as van beide wielen. Het varieert meestal van 60 mm - 80 mm en helpt het zwaartepunt van de rijder te verlagen, waardoor meer stabiliteit bij verschillende snelheden mogelijk is.

Waar u op moet letten bij een verlaagde trapas is de pedaalspeling. Te laag en het risico bestaat dat u de pedalen schrapt op welk terrein u ook bent, met schade of mogelijk letsel tot gevolg.

Balans is de sleutel tot het bereiken van de gewenste resultaten. Verwar niet met de hoogte van de trapas, dit is de afstand gemeten vanaf de grond. Het betekent over het algemeen hoeveel ruimte de e-bike vanaf de grond af aan heeft. 

Andere metingen die uitwisselbaar zijn

Stuurpenlengte - Verwissel de stuurpen van uw huidige fiets voor een volledig bereik. Het vergroten van de stuurpen van de fiets kan het voordeel geven van een langer bereik, wat comfortabeler kan zijn, afhankelijk van je lengte. Door ze uit te rekken, ontstaat ook een lager frontaal profiel. Het verwisselen van je stuurpen is het eerste dat elke rijder zou overwegen voor een betere rit.

Stuurbreedte - Voor een compleet aerodynamisch frame volstaat het om het stuur uit te vegen voor iets minder omvangrijks. Feit is echter dat een slanker stuur een 'wankel' rijgedrag creëert. Bredere staven hebben betere grip en regelen de stroom, maar kunnen onnodige weerstand veroorzaken, waardoor uw algehele rit wordt vertraagd. Zoals je kunt verwachten, hebben mountainbikes een dikker stuur in vergelijking met hun slankere tegenhanger, racefietsen.

Stuurbereik - is de laatste tijd een rage. Het verwijst naar de afstand die het stuur naar voren trekt in verhouding tot het klemgebied. Longer Reach staat gelijk aan een agressievere rijstijl, wat resulteert in meer snelheid, wat ten koste gaat van comfort voor het grote publiek.

Cranklengte - Is van vitaal belang voor de vrije hoogte van uw fiets. Het beïnvloedt de zithoogte en mogelijk andere gebieden zoals stuurhoogte en reikwijdte. Een algemene favoriet van e-bikefabrikanten die cranks installeren die rond de 170 mm tot 175 mm zweven. Maar afhankelijk van de grootte van de rijder is ergens tussen 165 mm en 180 mm toegestaan.

Zadelpen - De meeste afmetingen van de zadelpen zijn de maximale uitgeschoven hoogte. Uiteindelijk hangt het af van de lengte van de rijder. Houd er echter rekening mee dat de zadelafstand en de lengte van de zitbuis de algemene hoogte en verplaatsing hiervan beïnvloeden.

Einde

Nu de informatie door je hoofd stroomt. Waarom neemt u niet de tijd om uw nieuwe kennis op onze Eskute E-bikes te waarderen en eventueel te testen. Als u momenteel op zoek bent naar een e-bike voor woon-werkverkeer, is dit de beste manier om te beginnen. 

Klik hier voor de outdoor Voyager serie.

Of

Klik hier voor de city Wayfarer serie.

 

Wayfarer & Voyager worden alleen verkocht op onze Amazon Store

https://tinyurl.com/Eskute-Amazon-NL