Alles wat u moet weten over e-bike-motoren
Emissievrije voertuigen worden steeds populairder, wat gunstig is voor het milieu. De wereld streeft naar het verminderen van broeikasgassen en andere verontreinigende stoffen, en deze voertuigen dragen hieraan bij.
E-bikes zijn een voorbeeld van dergelijke emissievrije voertuigen. Ze bieden gebruikers hogere snelheden en comfort zonder het milieu te belasten, en veel van dit succes is te danken aan hun motoren.
E-bike motoren zijn een essentieel onderdeel van elke elektrische fiets. Sterker nog, zonder een elektromotor wordt een fiets niet als een e-bike beschouwd. In dit artikel leggen we alles uit over e-bike motoren, de verschillende typen en de beste opties op de markt.
Wat zijn E-Bike Motoren?
E-bike motoren drijven e-bikes aan. Deze motoren zetten elektrische energie om in mechanische energie, waardoor e-bikes sneller kunnen rijden dan gewone fietsen. Een e-bike kan dus niet zonder motor functioneren.
E-bike motoren hebben batterijen nodig om te werken. Ze hebben ook controllers nodig. De batterij slaat de elektrische energie op die de motor ontvangt en zet deze om in mechanische energie.
Aan de andere kant bepalen de controllers hoeveel stroom van de batterij naar de motor gaat. Hoeveel vermogen dit is, hangt af van hoe snel de e-bike-rijder wil gaan.
Op de markt vind je e-bikes met verschillende soorten motoren. Het verschil zit niet alleen in de capaciteit, maar ook in de positie. Bijvoorbeeld, er zijn voorwielnaafmotoren, middenmotoren en achterwielnaafmotoren.
Elk van deze e-bike motortypes heeft zijn voor- en nadelen, en uw keuze zal van invloed zijn op de rijervaring van uw e-bike. Laten we eens nader kijken naar de soorten e-bike motoren.
Soorten E-Bike Motoren
Bekijk hieronder de drie belangrijkste soorten e-bike motoren:
Voorwielnaafmotoren
Zoals de naam al aangeeft, worden voorwielnaafmotoren aan de voorkant van de e-bike gemonteerd. In het bijzonder bevinden voorwielnaafmotoren zich in het voorwiel, in de voorvork. Het zijn directe aandrijfmotoren en komen vrij vaak voor. U vindt ze in veel stadsfietsen, vooral in hybride e-bikes.
E-bikes met voorwielnaafmotoren zijn relatief eenvoudig te berijden. Omdat de motor zich aan de voorkant bevindt, stuwt deze de fiets beter voort, wat betekent dat u minder in de pedalen hoeft te trappen.
Een ander voordeel van voorwielnaafmotoren is hun lichtgewicht. Natuurlijk zou het installeren van een zware elektrische motor aan het voorwiel van een fiets het fietsen bemoeilijken.
Middenmotoren
Middenmotoren blijven dicht bij de pedalen in het midden van de e-bike. Bij de meeste e-bikes met een dergelijke motor vindt u deze in de buurt van de trapas.
Met de motor in het midden krijgen e-bikes met middenmotoren evenwicht. Er is geen extra gewicht aan het voor- of achterwiel. Hierdoor zijn ze ideaal voor rijden op ruig, heuvelachtig terrein. Daarom zijn de meeste e-mountainbikes uitgerust met middenmotoren.
Bovendien verschillen middenmotoren van voorwiel- en achterwielnaafmotoren omdat ze geen naafmotoren zijn. Terwijl voorwiel- en achterwielnaafmotoren losstaan van de fiets, zijn middenmotoren ingebouwd in het frame van de e-bike en zijn ze niet apart.
Toch drijven middenmotoren het wiel niet direct aan. Daarom vereisen ze meer kracht tijdens het trappen. Het goede nieuws is dat de meeste e-bikes met middenmotor zijn uitgerust met trapondersteuning.
Achterwielnaafmotoren
Achterwielnaafmotoren zijn de meest voorkomende van de drie soorten e-bike motoren. Ze bevinden zich aan het achterwiel en drijven het rechtstreeks aan, los van de aandrijflijn van de e-bike.
Over het algemeen heeft de e-bike-transmissie geen invloed op een achterwielnaafmotor. Er zijn echter twee soorten achterwielnaafmotoren: zonder versnellingen en met versnellingen.
Versnellingsvrije achterwielnaafmotoren zijn eenvoudige motoren met directe aandrijving, en alleen hun lagers bewegen. Aan de andere kant hebben achterwielnaafmotoren met versnellingen native tandwielen voor snelheidsregeling.
Een achterwielnaafmotor met versnellingen kan meer vermogen leveren dan een versnellingsvrije motor van dezelfde grootte. Daarom zijn ze de beste keuze; je vindt ze op veel high-end e-bikes.
Eskute E-Bike Motorsysteem
Zoals beloofd, vind je hier de beste optie voor een e-bike motor op de markt: het Eskute E-Bike Motorsysteem. Ongeacht uw e-bike behoeften, vindt u een Eskute e-bike met een motor die aan uw verwachtingen voldoet.
Over het algemeen bestaat het Eskute E-Bike Motorsysteem uit een 250 W naafmotor, die een maximale snelheid van 15,5 mph haalt. De prestaties van het aandrijfsysteem variëren afhankelijk van het type fiets.
Zo heeft bijvoorbeeld de Eskute Netuno E-Mountainbike een G020 achterwielnaafmotor met 45 Nm koppel. De Polluno Elektrische Stadsfiets daarentegen heeft een G010 achterwielnaafmotor met 32 Nm koppel.
Maar het Eskute E-Bike Motorsysteem bestaat niet alleen uit achterwielnaafmotoren. Bekijk bijvoorbeeld de Polluno Pro Elektrische Stadsfiets met een M200 Bafang M200 middenmotor met 65 Nm koppel.
Eigenschappen van het Eskute E-Bike Motorsysteem
Hieronder vindt u de drie belangrijkste kenmerken van het Eskute E-Bike Motorsysteem:
Borstelloos
Alle e-bike motoren van Eskute zijn borstelloos. Borstelloos betekent dat ze geen borstels en commutatoren hebben, zoals conventionele elektrische motoren dat wel hebben. En er zijn veel voordelen aan het gebruik van borstelloze elektrische motoren.
E-bike motoren met borstels zijn veel minder efficiënt dan die zonder. De belangrijkste functie van borstels in een elektrische motor - of elke andere motor - is om de stromende stroom te geleiden. Maar het probleem is dat deze borstels in de loop der tijd slijten.
Als ze versleten zijn, worden ze minder efficiënt bij het regelen van de stroom, wat leidt tot een onregelmatige stroomtoevoer. Het rijden op een e-bike met zo'n motor kan gevaarlijk zijn. Kies dus voor de borstelloze e-bike motoren van Eskute.
Duurzame Batterij
Het Eskute E-Bike Motorsysteem werkt met een duurzame accu. Neem bijvoorbeeld de Polluno Electric Citybike; deze wordt geleverd met een 522 Wh-accu die bij volledige lading meer dan 65 mijl kan rijden.
Als u kiest voor de Polluno Pro Commuter Electric Bike, kunt u met een volle lading tot wel 80 mijl afleggen. Dankzij een ingebouwd intelligent regelsysteem voorzien de accu's de motor van voldoende stroom. Dit ingebouwde intelligente regelsysteem voorkomt ook oververhitting en overladen van de accu.
Wat nog meer? De accu's zijn verwijderbaar. Zo kunt u ze onderweg opladen of zelfs een reserve hebben voor het e-bike motorsysteem.
Meergangversnellingsbak
Met het Eskute E-Bike Motorsysteem krijgt u een meergangssysteem. Dit meergangssysteem stelt u in staat om de motor bij verschillende snelheden te gebruiken. Dit verbetert de acceleratie en topsnelheid van de e-bike. Het helpt ook om het tractiesysteem te optimaliseren.
De elektromotor van de Netuno Pro elektrische mountainbike heeft een van de krachtigste meergangssystemen. U kunt kiezen tussen negen snelheidstypes.
Het Eskute E-Bike Motorsysteem heeft ook meergangssystemen met zeven snelheidstypen. Een voorbeeld is de elektromotor van de Polluno Electric Citybike en de Netuno E-Mountainbike.
Trapondersteuningssysteem
Het doel van een trapondersteuningssysteem is om extra kracht te bieden tijdens het trappen. Het zorgt voor een efficiënte werking van de pedelec en bespaart energie. Daarom is het een van de belangrijkste onderdelen van een e-bike motorsysteem.
Alle e-bike motorsystemen van Eskute, zowel de middenklasse- als high-end modellen, zijn uitgerust met een trapondersteuningssysteem. Een middenklasse model zoals de 26-inch E-MTB met Shimano E-Bike heeft een trapondersteuning van 19 tot 38 mijl.
Interessant is dat het trapondersteuningssysteem in alle snelheidsbereiken werkt. En u kunt het trapondersteuningsniveau van het e-bike motorsysteem volgen op het verlichte lcd-display.
Voordelen van het Eskute E-Bike Motorsysteem
Een van de belangrijkste voordelen van het E-Bike Motorsysteem van Eskute is het lichte gewicht. Of het nu aan de voor- of achterwielnaaf of in het midden is gemonteerd, de motor voegt niet veel gewicht toe aan uw elektrische fiets.
Bovendien bestaat het Eskute E-Bike Motorsysteem alleen uit duurzame en robuuste materialen. Hierdoor zal het de tand des tijds doorstaan, zelfs bij dagelijks gebruik.
Zoals blijkt uit de besproken kenmerken, biedt het Eskute E-Bike Motorsysteem veel prestatievoordelen. Het trapondersteuningssysteem, het meergangssysteem en de duurzame accu zijn slechts enkele ervan.
Conclusie
De e-bike motor is het belangrijkste onderdeel van een elektrische fiets. Zonder dat kan de fiets niet als een e-bike worden beschouwd. Er zijn verschillende soorten e-bike motoren, en uw keuze hangt af van uw rijbehoeften. Hoe dan ook, de e-bike motor die u kiest, moet van hoge kwaliteit zijn. Daarom raden we u aan te kiezen voor fietsen met het E-Bike Motorsysteem van Eskute.