De meest voorkomende problemen met schijfremmen

De meest voorkomende problemen met schijfremmen

Schijfremmen hebben de velgremmen al vervangen, van gewone fietsen tot elektrische fietsen. Deze remsystemen met nieuwe technologie werden eerst toegepast bij mountainbikes, maar nu lijken schijfremmen tot de standaarduitrusting van elke fiets te behoren. Niet langer duur dan in het verleden zijn betaalbare racefietsen met schijfremmen en de voordeligste elektrische mountainbikes overal te vinden.

Schijfremmen met een sterke remkracht en betrouwbaarheid zijn onmisbaar geworden op moderne fietsen en e-bikes. Maar bijna allemaal maken ze op een bepaald moment onaangename geluiden, of het nu gaat om hydraulische schijfremmen of mechanische schijfremmen. De symptomen van problemen met het remsysteem van schijfremmen kunnen zeer uiteenlopend zijn - ze kunnen slepen, janken, piepen, trillen of schokken. In dit blogartikel leggen we de meest voorkomende oorzaken van schijfremproblemen uit en laten we u stap voor stap zien hoe u deze remsysteemproblemen zelf kunt verhelpen. Voor de eerste tip heb je niet eens gereedschap nodig.

Waarom maken schijfremmen geluiden tijdens het remmen?
Er zijn verschillende redenen waarom schijfremmen lawaai kunnen maken. De meest voorkomende reden is vocht. In dit geval hoef je je geen zorgen te maken. Bijna elke schijfrem piept als het regent of als de temperatuur daalt, of het nu hydraulische schijfremmen of mechanische schijfremmen zijn. Als uw rem piept of op een andere manier problemen veroorzaakt, zelfs als het droog is, is er waarschijnlijk sprake van een van de volgende drie gevallen.

  • De schijfrem piept of trilt op de nieuwe (e-)fiets.
  • De schijfrem knarst gedeeltelijk of permanent
  • De schijfrem piept bij het remmen en/of heeft een slechte remwerking.

common problems with disc brakes

Oplossing 1: De schijfrem piept of trilt op de nieuwe (e-)fiets

Als je fiets of schijfremblokjes nog relatief nieuw zijn en je hebt problemen met piepen of trillen bij het remmen, dan is de oplossing vaak vrij eenvoudig. Het zogenaamde "inremmen" gaat meestal vanzelf, maar moet af en toe geforceerd worden. Veel remfabrikanten zoals Shimano of Magura spreken van zo'n 20 tot 30 keer remmen - bijvoorbeeld bergaf - totdat het remblok is ingeremd. Het werkt zelfs als je vijf seconden aan de rem trekt terwijl je op vlak terrein doortrapt. Met e-bikes is dat gemakkelijk, dankzij de motorondersteuning. Na een paar keer remmen moet u merken dat de kracht van het remsysteem toeneemt en het geluid of de trillingen afnemen. We zullen u in de volgende stap laten zien hoe u uw remmen zelf kunt afstellen.common problems with disc brakes

Schijfremmen en remblokken: Controle van de slijtage

Als u al een paar kilometer op uw fiets of e-bike hebt gereden (ook geremd), kan het remblok versleten zijn. Als de voering volledig versleten is, hoort u bij het remmen metaalachtige knarsgeluiden, zowel bij hydraulische schijfremmen als bij mechanische schijfremmen. Als het remsysteem echter al enige tijd niet meer goed remt, is ook de schijf aangetast (metaal op metaal). Als de remblokken op tijd worden vervangen, blijft de schijf gespaard. Het is de moeite waard om de dikte van de remblokjes om de paar maanden te controleren om onaangename verrassingen te voorkomen. De beste manier om de slijtage te beoordelen is wanneer het remblok wordt verwijderd, maar u kunt de slijtage van de remblokken ook zien door van bovenaf een ruwe blik in de remklauw te werpen. De duurzaamheid van het remblok hangt - zoals bij alle onderdelen - af van gebruik en verzorging.

Controle en afstelling van de schijfrem: Gereedschap en voorbereiding
Het is handig om het remsysteem van uw fiets zelf te controleren en te repareren als de wielen van de fiets vrij kunnen draaien. Als u niet over een montagestandaard beschikt, kunt u de fiets ondersteboven zetten of een vriend vragen de fiets voor u op te tillen.

Opmerking: Afhankelijk van het probleem met uw remsysteem hebt u ander gereedschap en andere uitrusting nodig. Met een set inbussleutels, schroevendraaiers en tangen kom je al een heel eind. Een speciale fiets multitool is natuurlijk ook goed.

Waarschuwing: Houd je vingers uit de buurt van de draaiende schijfrem! Zorg ervoor dat u de wielen niet of langzaam beweegt bij het afstellen van de rem.

 common problems with disc brakes

Oplossing 2: De schijfrem knarst gedeeltelijk of permanent

Als de rem van uw fiets of e-bike ook geluiden maakt wanneer de remhendel niet wordt bediend, is de afstand tussen de remklauw of het remblok en de schijfrem te klein. Controleer of de remklauw centraal is uitgelijnd en of de remschijf een hobbel heeft. U kunt de lichte spleet tussen het remblokje en de remschijf het best zien tegen een lichte achtergrond. Draai aan het wiel om te controleren hoe en waar het geluid vandaan komt.

Is de schijfrem aan het wiebelen: Scheef of verbogen?
Als de schijfrem op een of meer punten iets scheef zit en de rem op dit punt sleept, is de oplossing vrij eenvoudig: Druk de remschijf in dit gebied gewoon terug met (bij voorkeur vetvrije) vingers of handschoenen. U kunt hier een beetje zachte kracht gebruiken als u een verbetering merkt. In zeldzame gevallen is de remschijf echter zo vervormd dat hij niet meer teruggebogen kan worden. In dat geval is vervangen de enige optie. Als de schijf recht genoeg is, kunt u verder gaan met de remafstelling.

common problems with disc brakes

Er zijn drie verschillende methoden om een schijfrem af te stellen:

Trek aan de remhendel en houd hem vast

De snelste manier is om beide bevestigingsbouten los te draaien, zodat het remhuis vrij kan bewegen. Trek vervolgens aan de remhendel en draai beide bouten afwisselend een beetje aan terwijl u de remhendel ingedrukt houdt. In het ideale geval centreert het remhuis zich boven de schijfrem. Als de rem hierna nog steeds sleept, moet u de afstelling handmatig corrigeren.

Optische uitlijning van de remklauw

Meestal werkt de eerste methode heel goed. Soms kunt u de rem echter alleen vrij van luchtweerstand krijgen als u de rem nog eens op het oog uitlijnt. Draai een schroef iets verder los en draai dan met de hand aan de remklauw om de spleet aan beide kanten gelijk (parallel) te maken. Als je het perfect wilt hebben, moet je een beetje geduld hebben.

Stel de remzuiger opnieuw in

Als je met geen van beide methodes geluk hebt, is er nog een derde optie. Als de remzuigers die zich achter het remblok bevinden niet gelijkmatig bewegen, zal de rem sneller gaan slepen, en zal de slijtage ongelijkmatig zijn. Om de zuigers opnieuw in te stellen, moet u het wiel en het remblok verwijderen.

Het beste kunt u de remzuigers terugduwen met een bandenlichter of een grote sleufschroevendraaier. Let er bij hoogwaardige remmen met keramische zuigers - herkenbaar aan hun witte kleur - op dat u slechts weinig druk uitoefent. Duw alle remzuigers terug tot ze gelijk liggen met de binnenzijde van de remklauw. Nadat u de remblokjes hebt teruggeplaatst en het wiel hebt gemonteerd, begint u met de afstelling zoals in methode één hierboven.

common problems with disc brakes

Oplossing 3: De schijfrem piept bij het remmen en remt slecht.

Als uw rem piept of niet goed remt, zelfs na herhaaldelijk remmen (zie hierboven), moet u de remblokjes controleren en indien nodig reinigen. Er zijn twee gevallen van "defecten" in remblokken.

Scenario1: Remblokken zijn geglazuurd
Een glanzend, glasachtig oppervlak kan het "verglazen" van remblokken herkennen. Afhankelijk van de intensiteit kan het oppervlak van de remblokken echter nog worden opgeruwd met schuurpapier, en kan het remblok nog als noodoplossing worden gebruikt. Alle remfabrikanten raden echter aan om een verglaasd remblok te vervangen, omdat het niet langer volledige remprestaties kan leveren.

Scenario 2: Remblokken (-en schijf!) zijn vervuild
Een klein druppeltje olie of vet is vaak al genoeg om vervuiling te veroorzaken bij een schijfrem. In de meeste gevallen is kettingolie de boosdoener. Er kan echter ook sprake zijn van een defect in de hydrauliek. Controleer daarom zorgvuldig of er sporen van olie zijn bij de aansluitingen of in de remklauw. Het slechte nieuws: Het remblokje kan helaas niet meer worden gebruikt. Het goede nieuws is dat de schijfrem na een grondige schoonmaakbeurt in de meeste gevallen wel weer te gebruiken is.

Opmerking: Zorg ervoor dat je slechts een kleine hoeveelheid kettingolie gebruikt en spuit de olie altijd naar de voorkant van de trapas.

Vette remblokjes en remschijven zijn te herkennen aan het vettige gevoel. Vervang het remblokje (zie methode 3) en maak de remklauw en de schijfrem schoon. U kunt hiervoor remreiniger, wasbenzine of warm water met afwasmiddel gebruiken. Vervuilde remblokjes kunnen niet worden gereinigd en moeten worden vervangen.

 common problems with disc brakes

Wat is de beste manier om een piepende schijfrem schoon te maken?

U heeft de meeste kans op een olievrije rem als u zoveel mogelijk tijd neemt en meerdere van de beschreven producten gebruikt. Neem een schone spons of een vaatdoek en heet water met afwasmiddel en maak de schijfremmen schoon of zet hem er meteen in. Ontvet het daarna nogmaals (b.v. remmenreiniger) en droog het af met keukenpapier. Pas dan mag u de nieuwe remblokken monteren.

Tip: Voor een betere eerste remwerking is het de moeite waard om na elke reparatie van een piepende rem de schijfremmen ook met schuurpapier op te ruwen.

Tip: Voor een aanvankelijk betere remwerking is het de moeite waard om na elke reparatie van een piepende rem ook de remschijf met schuurpapier op te ruwen.

Reparaties & inspecties bij ESKUTE Bikes
Wij hopen dat onze tips & trucs u van dienst zullen zijn. Mocht u hulp nodig hebben of vragen hebben, neem dan gerust online contact op met onze ESKUTE Support Team, support@eskute.nl.